5 February 2023

Jasmi Abd. Aziz

Featured

Kisah minggu ketigabelas

Sehari sebelum warga kampus mula bercuti untuk perayaan Tahun Baru Cina baru-baru ini, pasukan kami sempat menjengah Fakulti Kejuruteraan untuk merakamkan suasana kampus.

Memperkasakan ta’aruf, tafahum dan tasamuh dalam Masyarakat MADANI di Malaysia

Masyarakat majmuk terbentuk di Malaysia melalui sejarah yang panjang. Ia merupakan ciri keunikan tempatan kerana kejayaan menghasilkan miniatur Asia yang mempunyai komposisi pelbagai bangsa utama Asia seperti Melayu, Cina dan India. Takdir sejarah ini perlu diterima dan diperkasakan dari semasa ke semasa.

Let’s craft an ideal 21st century city out of KL

Kuala Lumpur, the capital of Malaysia, has a rich history dating back to the late 1800s. It began as a small tin-mining settlement in the 1850s and was granted city status in 1972. During the late 19th and early 20th centuries, Kuala Lumpur developed rapidly as a centre of tin mining and trade, leading to increased immigration and economic growth.

Normalisasi sembang lucah: Mengemis perhatian murahan

Walau bagaimanapun, banyak unsur gurauan atau lawak jenaka dewasa ini yang berbaur lucah atau mempunyai maksud tersirat dilihat semakin berleluasa dan parah.

Ibu bapa pendamping tumbesaran anak-anak zaman digital

Teknologi telah banyak memberi manfaat kepada masyarakat di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, tidak dapat dinafikan, terdapat juga kesan negatif ke atas perkembangan kanak-kanak dan remaja.

Share

“Siapa sangka, dari sekolah aliran sastera, cita-cita nak jadi polis, saya bekerja sehinggalah pencen dalam bidang sains di universiti nombor satu negara?” tanya Encik Jasmi Abd. Aziz, Pembantu Makmal C26, ketika ditemui baru-baru ini di Makmal Analisis INFRA di Institut Pengajian Termaju (IAS), Universiti Malaya.

“Pekerjaan bidang sains pula bukan sebarang pekerjaan. Saya membantu penyelidik dan pelajar untuk melakukan sejenis ujikaji yang sangat khusus. Hanya saya dan dua orang lagi staf yang dibenar dan diberi tanggungjawab untuk menggunakan alat ini,” terangnya, sambil matanya melirik ke arah ‘surface analyser’ di sebelahnya.

Kami dikira antara yang bertuah kerana diberi peluang untuk menemubual beliau di dalam bilik makmalnya. “Makmal ini sebenarnya hanya untuk saya, Irfan (rakan setugas), dan Cik Mardiana (ketua makmal) melakukan tugas kami. Malah profesor pun, kalau nak berurusan dengan kami, cuma sampai di kaunter depan sahaja,” katanya sambil menghalakan jari telunjuknya ke kaunter penerimaan sampel di bahagian luar makmal.

“Tapi hari ni kita bagi special lah. Sebab bukan selalu masuk media sosial UM kan?” guraunya sambil matanya tidak lekang meneliti perjalanan alat di sebelahnya.

Anak kelahiran Lubuk China, Melaka ini sudah mula bertugas di Universiti Malaya sejak tahun 1987 lagi. “Masa mula-mula tu saya jadi pembantu penyelidik di bawah sebuah geran penyelidikan. Bermula pada tahun 1991, saya bekerja sebagai Pembantu Makmal di IAS (Institut Pengajian Tinggi ketika itu) sehinggalah sekarang,” katanya yang bakal bersara pada tahun 2023.

Ditanya mengenai pengalaman menarik sepanjang bertugas di UM, tanpa mengambil masa panjang, beliau menjawab (seolah-olah sudah bersedia untuk ditanya soalan ini sepanjang hari): “Ada dua perkara yang saya tak akan lupa mengenai hidup saya di UM. Pertamanya, saya temui jodoh saya di sini.

Keduanya, UM beri peluang untuk saya belajar dan buat persembahan gamelan di depan orang ramai! Tak akan terfikirlah saya kalau diminta buat persembahan muzik sebelum masuk UM. Saya ni pemalu sebenarnya. Tapi dengan sokongan orang lain, terutamanya daripada isteri tercinta; saya dan kawan-kawan telah berjaya buat banyak persembahan, termasuklah kepada orang kenamaan,” ceritanya panjang lebar.

“Kepada semua warga UM, saya sarankan supaya setiap daripada kita bertugas dengan ikhlas, di sepanjang masa. Janganlah berkira sangat, dan banyakkan tolong-menolong antara satu sama lain.

Kita semua ada peranan untuk dimainkan; tak kira kecil atau besar. Kita pasti kekal sebagai universiti yang terbaik, bila kita sama-sama tampung kekurangan yang ada; bukan dengan menuding jari mencari kesalahan atau kesilapan orang lain,” pesannya, apabila diminta untuk berkongsi mutiara kata sempena persaraannya tidak lama lagi.

Sambil kami mengangguk setuju dan cuba menghadam setiap patah pesanannya, tiba-tiba Encik Jasmi bertanya: “Oh, dah habis tanya soalan ke? Ingatkan nak minta saya menyanyi lagu ‘Dayung Sampan’ tadi.

Penat saya praktis malam tadi tau,” guraunya seraya ketawa dan menunjukkan sebaris giginya yang putih.

📸 Gambar oleh Mohd. Yani Alias untuk BPP (2022).