2 February 2023

Meneruskan legasi kecemerlangan Rasulullah SAW

Featured

Kisah minggu ketigabelas

Sehari sebelum warga kampus mula bercuti untuk perayaan Tahun Baru Cina baru-baru ini, pasukan kami sempat menjengah Fakulti Kejuruteraan untuk merakamkan suasana kampus.

Memperkasakan ta’aruf, tafahum dan tasamuh dalam Masyarakat MADANI di Malaysia

Masyarakat majmuk terbentuk di Malaysia melalui sejarah yang panjang. Ia merupakan ciri keunikan tempatan kerana kejayaan menghasilkan miniatur Asia yang mempunyai komposisi pelbagai bangsa utama Asia seperti Melayu, Cina dan India. Takdir sejarah ini perlu diterima dan diperkasakan dari semasa ke semasa.

Let’s craft an ideal 21st century city out of KL

Kuala Lumpur, the capital of Malaysia, has a rich history dating back to the late 1800s. It began as a small tin-mining settlement in the 1850s and was granted city status in 1972. During the late 19th and early 20th centuries, Kuala Lumpur developed rapidly as a centre of tin mining and trade, leading to increased immigration and economic growth.

Normalisasi sembang lucah: Mengemis perhatian murahan

Walau bagaimanapun, banyak unsur gurauan atau lawak jenaka dewasa ini yang berbaur lucah atau mempunyai maksud tersirat dilihat semakin berleluasa dan parah.

Ibu bapa pendamping tumbesaran anak-anak zaman digital

Teknologi telah banyak memberi manfaat kepada masyarakat di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, tidak dapat dinafikan, terdapat juga kesan negatif ke atas perkembangan kanak-kanak dan remaja.

Share

Oleh: Dr. Aizan Binti Ali@Mat Zin

Tak kenal maka tak cinta. Ia merupakan bait kata-kata yang sering diungkapkan apabila kita berada dalam keadaan tidak mengenali dan memahami sesuatu maupun seseorang. Mana mungkin umat Nabi Muhammad SAW jatuh cinta kepada Baginda Rasulullah SAW yang telah wafat jika tidak mengenali dan menyelami ajaran Islam secara menyeluruh dan mendalam. Justeru, umat Islam perlu menggali khazanah ilmu yang ditinggalkan dan diwarisi oleh para ulama dan awliya demi cinta kepada agama Islam dan utusan Allah SWT.

Sumber Sejarah Islam yang muktabar dan boleh dirujuk oleh seluruh umat Islam adalah al-Quran dan al-hadis. Kedua-duanya merupakan sumber utama dan primer. Buku-buku sirah Nabi yang ditulis dan disusun dengan merujuk kedua-dua sumber ini telah mencatatkan pelbagai peristiwa yang berkaitan dengan kehidupan Baginda SAW dan turut menceritakan gambaran rupa paras Nabi Muhammmad SAW berdasarkan deskripsi keluarga dan para sahabat. Kitab hadis yang muktabar di sisi ahli sunnah wal jamaah adalah sunan sittah; sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan al-Tirmizi, Sunan Abi Daud, Sunan ibn Majah dan Sunah al-Nasa`ie

Sebagai contoh sebuah hadis yang diriwayatkan dari Anas bin Malik R.A di mana beliau pernah berkata, maksudnya: Rasulullah SAW bukanlah orang yang terlalu pendek, (Kulitnya) tidak putih pucat juga tidak sawo matang, (rambutnya ikal) tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus. Baginda SAW diutus oleh Allah menjadi Rasul pada usia 40tahun. Baginda SAW menetap di Mekah (sebagai Rasul) selama sepuluh tahun. Baginda SAW diwafatkan oleh Allah dalam usia enam puluh tahun, dalam keadaan tidak sampai 20 helai uban yang terdapat di kepala dan janggutnya. (Riwayat al-Bukhari: No 3547)

Bina kecemerlangan pasukan melalui pembacaan sejarah Rasulullah SAW (Gambar hiasan dari Unsplash)

Berdasarkan hadis sahih riwayat Imam al-Bukhri di atas, umur Rasulullah SAW ketika wafat adalah 60 tahun, sedangkan buku-buku yang berada di tangan kita menyebut bahawa Baginda wafat ketika berumur 63 tahun. Bagaimana perbezaan ini boleh timbul? Malah ada yang bertanya; yang mana satu lebih tepat? Jika masyarakat menguasai ilmu falak, mereka lebih mudah faham faktor timbul perbezaan umur tersebut. Begitu juga dengan perbezaan tarikh berlaku sesuatu peristiwa dalam sejarah Islam.

Perbezaan ini berpunca daripada sistem catatan tarikh yang berbeza telah menyukarkan para sejarawan mencatat tarikh yang sama. Sebagai contoh, umat Islam menyebut Tahun Gajah sebelum kaledar hijri disusun. Kalendar Hijri disusun berdasarkan sistem pergerakan bulan. Ia berlainan dengan sistem kalendar masihi yang dikira berasaskan pergerakan bumi mengelilingi matahari. Selain daripada kalendar Hijri dan Masihi, terdapat banyak sistem kalendar lain yang banyak dipengaruhi oleh kemahiran astronomi sesuatu tamadun seperti Melayu, Jepun, Cina dan India. Justeru tidak hairan jika timbul pelbagai tarikh dicatat untuk sesuatu peristiwa yang sama.

Apa yang penting kita faham adalah sifat sejarah yang “in situ” tidak boleh dipindahkan masanya atau lokasinya kepada masa hari ini dan lokasi pada hari ini. Ia tidak akan pernah sama dan tepat. Malah, hari ini kita turut menyaksikan 1 Syawal tahun Hijrah di Malaysia tidak sama dengan beberapa buah Negara yang lain walaupun berada di garisan Khatulistiwa yang sama. Sistem kalendar dan tarikh yang diterimapakai oleh sesebuah kerajaan akan digunakan dalam urusan kehidupan seharian.

two person standing on cliff
Terlalu banyak yang boleh kita pelajari dari sejarah, asal sahaja kita memahami konteksnya dan pengajaran yang cuba dibawa (Gambar hiasan dari Unsplash)

Contohnya di Malaysia kita menggunakan kalendar Masihi untuk urusan rasmi dan catatan tarikh. Namun ada yang turut meletakkan tarikh hijri di samping tarikh masihi untuk sesuatu catatan peristiwa dan urusan rasmi. Apabila kita menggunakan aplikasi dalam talian untuk menukar tarikh masihi kepada tarikh hijri, akan muncul tarikh yang berbeza dengan tarikh hijri yang tercatat pada dokumen rasmi. Justeru, tarikh yang tercatat pada dokumen rasmi tersebut yang diterima sebagai benar dan sah.

Masyarakat Islam di Malaysia perlu sedar dan memahami kepentingan ilmu sejarah Islam. Ia bukan sekadar ilmu yang mati tetapi hidup dan membentuk pemikiran serta kefahaman masyarakat pada hari ini. Kecelaruan sumber sejarah Islam dalam kalangan umat Islam telah menghakis jati diri mereka sebagai pewaris umat yang cemerlang, gemilang dan terbilang pada zaman keagungan Islam. Umat Islam patut bangga menjadi seorang Muslim dan meneruskan legasi kecemerlangan tersebut dalam pelbagai bidang ilmu dan kerjaya.

Penulis merupakan Pensyarah Kanan di Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya dan boleh dihubungi di aizan@um.edu.my