23 June 2024

Mohd. Nazri Zainal Abidin

Featured

Ragbi kita perlu naturalisasi

Siapa tahu, satu hari nanti mungkin pasukan Bunga Raya juga mampu membuat kejutan sebagaimana dilakukan oleh pasukan naturalisasi UAE (ranking ke-73 dunia) yang mengalahkan Korea Selatan (ranking ke-33 dunia, ke-3 Asia) dengan mata 36 berbalas 32 di ARC 2024?

For you is yours

A human being, irrespective of his or her faith, can be treated justly as long as their human needs are concerned.

Exploring our own Renaissance

The Renaissance, a period of rebirth in arts, science, and culture from 1359 to 1600, was a time when society celebrated versatility. This era saw the emergence of polymaths—individuals who excelled in multiple fields. Leonardo da Vinci, one of the most iconic figures of the Renaissance, epitomised this ideal.

Berkorbanlah, demi mendidik hati

Oleh: Prof Madya Dr Mohd Anuar Ramli Setiap tahun, umat...

Menghargai seorang bapa

Dalam institusi keluarga, bapa memainkan peranan yang penting. Ibaratnya bapa merupakan nakhoda yang mengemudi bahtera sebuah rumahtangga di samudera institusi keluarga.

Share

“Itik dan angsa ni semua dah saya anggap macam keluarga saya dah. Cuma saya tak bagi nama je,” kata Mohd. Nazri memulakan perbualan kami petang itu di pinggir Tasik Varsiti.

“Setiap satu ada perangai masing-masing. Itu yang duduk seorang diri tu yang paling tua di sini. Kira abang seniorlah,” sambil jarinya menunjuk ke arah seekor itik serati (Cairina moschata) yang sedang duduk berseorangan di bawah rimbunan pokok. Seolah-olah memakai ‘topeng’ berwarna merah, itik yang seekor ini persis seorang panglima garang yang sedang menjaga keamanan ‘negeri’nya.

Melihat jurufoto kami cuba menghampiri itik yang seekor ini, pantas beliau memberi amaran: “Jaga-jaga, ya? Dia garang tu.”

Mohd. Nazri Zainal Abidin, atau lebih mesra dengan panggilan Black di kalangan rakan-rakannya, merupakan Pembantu Awam H11 di Jabatan Pembangunan dan Pengurusan Harta Benda (JPPHB), Universiti Malaya. Anak kelahiran Rembau, Negeri Sembilan ini sudah bertugas di UM sejak 2003, dan sudah 7 tahun dipertanggungjawabkan memelihara sejumlah 42 ekor itik dan 8 ekor angsa di Tasik Varsiti.

“Nak jaga mereka ni tak adalah susah mana. Mula-mula agak mencabarlah, sebab saya memang tak ada pengalaman menternak haiwan.

Tapi dengan sedikit latihan, dan ilmu yang saya dapat dengan membaca dan bertanya kepada mereka yang ada pengalaman menternak itik dan angsa, proses menjaga mereka ini jadi semakin lancar dan mudah.

Selain memberi makan, momen yang paling saya suka ialah saat mengutip telur mereka pada setiap pagi. Buat masa ini, kita mampu menghasilkan sekitar 23 hingga 25 biji telur itik sehari, yang akan dijual kepada mereka yang sudah menempahnya,” terang ayah kepada seorang cahaya mata ini sambil ‘memanggil’ itik-itiknya untuk pulang ke reban bagi diberi makanan.

Seperti mengerti dengan isyarat yang diberi, hampir kesemua itik mula berenang ke arah reban dalam keadaan tersusun. Namun terdapat juga sebilangan kecil yang perlu dihalau masuk sendiri oleh Black.

“Semuanya kena masuk ke dalam sebelum boleh diberi makan,” terangnya sambil menolak itik yang terakhir masuk ke dalam reban.

“Boss mengundi di mana nanti?” tanya Black secara tiba-tiba kepada Pengarah Pusat Komunikasi Korporat UM, Prof. Madya Dr. Nahrizul Adib Kadri, yang turut bersama kami dalam sesi temuramah ini.

“Saya di Lembah Pantai saja. Dah lama tukar ke sini dari Johor,” jawab Dr. Adib, ringkas.

“Baguslah tu. Pilih calon yang betul, ya boss?

Itik pun happy kalau negara stabil dan makmur!” selorohnya sambil mula memberi makanan kepada ‘anak-anak’nya.

📸 Photos by Mohd. Fazli Zainordin for CCC (2022)